Ruszyła kampania, która ma zmienić spojrzenie na wizytę u dentysty

Ruszyła kampania, która ma zmienić spojrzenie na wizytę u dentysty

Kampania, która wystartowałana miesiąc przed najważniejszym świętem stomatologicznym, ma edukować i inspirować, a nie straszyć, jednak trudno przejść obojętnie obok faktów. Choroby jamy ustnej dotykają blisko 4 miliardy ludzi na świecie, a z nieleczoną próchnicą zmaga się 44 proc. globalnej populacji (dane FDI). Według OECD Polacy odwiedzają stomatologa nie częściej niż raz do roku (średnio 0,8 razy na 12 miesięcy), a dane Ministerstwa Zdrowia mówią, że tylko 10 proc. Polaków myje zęby częściej niż dwa razy dziennie, a 20 proc. mieszkańców dużych miast nie zmienia szczoteczki zgodnie z zaleceniami. Efekt? Próchnicę ma 99,9 proc. Polaków w wieku 35-44 lat i 95 proc. nastolatków.

– Podczas kampanii chcemy powiedzieć, że tak nie musi być. Zdrowa jama ustna pozwala uśmiechać się, sprawnie mówić, w pełni cieszyć się z posiłków, poprawia samoocenę i relacje z innymi. To nie jest trudne. Wystarczą: zbilansowana dieta, z niską zawartością cukru, nieużywanie lub ograniczenie używek takich jak tytoń czy alkohol, właściwa higiena oraz regularne wizyty u dentysty. Będziemy także uświadamiać – zgodnie z myślą „Pomyśl jama ustna, pomyśl zdrowie”, że próchnica, problemy z dziąsłami czy nowotwory jamy ustnej mają takie same czynniki ryzyka jak ok. 100 schorzeń niezakaźnych. Chorób jamy ustnej można jednak uniknąć, nigdy nie jest na to za późno – tłumaczy prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

„Polska mówi aaa” wpisuje się w globalną kampanię „Say Ahh. Think Mouth, Think Health” zainicjowaną przez Światową Federację Dentystyczną FDI. Oprócz wartości edukacyjnych akcja ma usytuować kwestię opieki stomatologicznej jako istotne wyzwanie dla planujących system zdrowia. Organizatorzy apelują do władz m.in. o uznanie, że choroby jamy ustnej i choroby niezakaźne współistnieją, pamiętanie o zdrowiu jamy ustnej podczas tworzenia krajowych programów zdrowotnych oraz konkretne działania ograniczające spożycie cukru (znakowanie produktów, ograniczenie reklamy) czy papierosów.

– Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej to doskonały moment, aby wyraźnie powiedzieć, że zintegrowana opieka nad pacjentem musi uwzględniać kwestie zdrowia jamy ustnej. Potrzebna jest szeroka dyskusja, najlepiej w wymiarze narodowym, o tym w jak sposób to zrobić, jak stworzyć system opieki stomatologicznej oparty na współdziałaniu przedstawicieli wielu specjalności. Austria, Holandia czy kraje skandynawskie poradziły sobie z problemem próchnicy wykorzystując narodowe programy zdrowotne, podobnie powinno stać się w Polsce – mówi dr Leszek Dudziński, wiceprezes Naczelnej Izby Lekarskiej.

W ramach kampanii została uruchomiona interaktywna mapa inicjatyw, na którą można zgłaszać projekty wpisujące się w ideę akcji. Aktywnymi uczestnikami kampanii będą z pewnością lekarze dentyści, ale organizatorzy liczą, że w akcję włączą się również lekarze innych specjalności, pedagodzyczy przedstawiciele samorządów lokalnych.

– Materiały, które można pobrać z oficjalnej strony kampanii www.polskamowiaaa.pl z powodzeniem sprawdzą się w szkołach i przedszkolach. Plakaty i ulotki spełnią zadanie w publicznych i prywatnych placówkach zdrowia czy urzędach miasta lub gminy. Grafiki można wykorzystać w ramach komunikacji w social mediach. Wierzę że stomatolodzy i pedagodzy będą wzajemnie inspirować się, prezentując własne projekty na mapie kampanii. Jeżeli 20 marca Polska naprawdę powie „aaa”, będzie to z korzyścią dla wszystkich – podkreśla dr n. med. Maciej Michalak, prezes zarządu Fundacji Be Active Dentist.

mapka

Organizatorami kampanii „Polska mówi aaa” są: Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Naczelna Izba Lekarska, Fundacja Be Active Dentist oraz agencja ewiDENTniepr. Patronatu Honorowego kampanii udzielili: Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Międzynarodowa Kapituła Orderu Uśmiechu. Parterem akcji jest firma Wrigley. W ramach projektu zaplanowano m.in. akcje profilaktyczne w kilkunastu miastach, konferencję prasową w NIL (19 marca), bezpłatne przeglądy, kampanię interaktywną i audycje w radio i tv. W połowie marca zaprezentowany zostanie oficjalny spot kampanii.

Patronami medialnymi kampanii są: Radio Kraków, Polskie Radio Lublin, Radio Gdańsk, Polskie Radio Olsztyn, Radio Kielce, Radio Łódź, Polskie Radio Rzeszów, miastodzieci.pl, mjakmama.pl, poradnikzdrowie.pl, moi-mili.pl, infoDENT24.pl, Twój Przegląd Stomatologiczny Nowy Gabinet Stomatologiczny, Asystentka i Higienistka Stomatologiczna, Implantologia Stomatologiczna oraz Dental Radio.

***

Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej (ang. WOHD, World Oral Health Day) – najważniejsze święto stomatologiczne, obchodzone 20 marca, którego głównym celem jest upowszechnianie wiedzy o znaczeniu zdrowia jamy ustnej, także w kontekście ekonomicznym oraz promowanie profilaktyki.

Wydarzenie w 2007 roku ustanowiła Światowa Federacja Dentystyczna FDI. W ramach obchodów na całym świecie podejmowane są inicjatywy oraz akcje przypominające, że zdrowe zęby to podstawa zdrowia ogólnego.

Fotoreportaż Fotoreportaż CEDE 2018: powiew świeżości - podsumowanie CEDE 2018: powiew świeżości - podsumowanie W historii CEDE nie było edycji, która w sposób wyraźniejszy akcentowałaby integralność stomatologicznego świata biznesu i nauki. Z oferty 200 wystawców oraz ponad 200 wydarzeń edukacyjnych skorzystało blisko 10 tysięcy uczestników z 47 państw. GWIAZDY CEDE 2018 rozdane GWIAZDY CEDE 2018 rozdane Skaner wewnątrzustny Emerald Planmeca, Collagen Membrane, szczoteczka soniczna SEYSSO Gold Black oraz oprogramowanie Inteware - to produkty, które znalazły najwyższe uznanie pośród głosujących w internetowym plebiscycie Gwiazdy CEDE 2018. CEDE 2018 czas zacząć! CEDE 2018 czas zacząć! W Poznaniu zaczęła się 27. edycja Środkowoeuropejskiej Wystawy Produktów Stomatologicznych CEDE 2018. Na uczestników czeka ponad 200 wystawców oraz bogata oferta edukacyjna 2. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej. Do zobaczenia w Poznaniu Do zobaczenia w Poznaniu Czy zarejestrowałaś/łeś się już na CEDE 2018? Jeśli nie, możesz to zrobić on-line lub na miejscu w Wejściu Zachodnim (od ul. Śniadeckich) oraz w Wejściu Wschodnim (od strony dworca PKP, ul. Roosevelta) >> CEDE nie idzie spać CEDE nie idzie spać A gdy wystawcy zgaszą ostatnią żarówkę na stoisku, a wykładowcy omówią finalny slajd swoich prezentacji wiedz, że to …nie koniec atrakcji każdego dnia CEDE 2018. Czas na integrację! 10 praktycznych wskazówek dla uczestników CEDE 10 praktycznych wskazówek dla uczestników CEDE  Bezpłatne konsultacje ekspertów PTS Bezpłatne konsultacje ekspertów PTS „Zaplanuj CEDE” w skrzynce pocztowej „Zaplanuj CEDE” w skrzynce pocztowej Do skrzynek kilkunastu tysięcy lekarzy dentystów, higienistek i asystentek stomatologicznych trafił lub trafi za chwilę praktyczny informator „Zaplanuj CEDE”. 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej – najlepsza oferta do 24 sierpnia 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej – najlepsza oferta do 24 sierpnia Tylko do 24 sierpnia obowiązują niższe opłaty za 1 lub 3-dniowe uczestnictwow 2. Kongresie Unii Stomatologii Polskiej (CEDE 2018, 20-22 września). CEDE TOP 10! CEDE TOP 10! Niezwykle trudno, z tak dużego projektu jakim jest 27. Środkowoeuropejska Wystawa Produktów Stomatologicznych (20-22 września, Poznań), wybrać dziesięć najciekawszych wydarzeń, ale spróbujmy. Będzie się działo na stoiskach wystawców Będzie się działo na stoiskach wystawców CEDEnews - serwis informacyjny CEDEnews - serwis informacyjny Rak jamy ustnej: bezpłatne badania dla Poznaniaków podczas CEDE 2018 Rak jamy ustnej: bezpłatne badania dla Poznaniaków podczas CEDE 2018 Nowy numer CEDEnews Nowy numer CEDEnews Odliczanie do CEDE 2018 Odliczanie do CEDE 2018 Zobacz aktualny program wykładów i warsztatów kongresowych Zobacz aktualny program wykładów i warsztatów kongresowych 52 produkty w rywalizacji o Gwiazdy CEDE 2018 52 produkty w rywalizacji o Gwiazdy CEDE 2018 Pobierz aplikację mobilną CEDE Pobierz aplikację mobilną CEDE Kongres Unii Stomatologii Polskiej - znajdź różnicę Kongres Unii Stomatologii Polskiej - znajdź różnicę Wiedza się opłaca, najbardziej do 4 czerwca Wiedza się opłaca, najbardziej do 4 czerwca Taki list chce otrzymać każdy dentysta Taki list chce otrzymać każdy dentysta 10 powodów, dla których warto zgłosić produkt do konkursu „Gwiazdy CEDE” 10 powodów, dla których warto zgłosić produkt do konkursu „Gwiazdy CEDE” Rejestracja na Kongres krok po kroku Rejestracja na Kongres krok po kroku Ważna rola higienistek i asystentek Ważna rola higienistek i asystentek Rejestracja na 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej  już otwarta ! Rejestracja na 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej już otwarta ! Co będzie hitem 2. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej? Co będzie hitem 2. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej? Pod skrzydłami Prezydenta Poznania Pod skrzydłami Prezydenta Poznania Nowy numer magazynu CEDEnews Nowy numer magazynu CEDEnews CEDE 2018 – więcej niż wystawa CEDE 2018 – więcej niż wystawa Gwiazdy CEDE 2018 – w oczekiwaniu na głosowanie internautów Gwiazdy CEDE 2018 – w oczekiwaniu na głosowanie internautów Szkolenia firmowe otwarte dla wszystkich Szkolenia firmowe otwarte dla wszystkich 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej – nowoczesna stomatologia w pigułce 2. Kongres Unii Stomatologii Polskiej – nowoczesna stomatologia w pigułce „Naukowy Zawrót Głowy – nowości w nauce” – czekamy na autorów prac doktorskich i studenckich „Naukowy Zawrót Głowy – nowości w nauce” – czekamy na autorów prac doktorskich i studenckich Rejestracja wystawców ruszyła 1 grudnia Rejestracja wystawców ruszyła 1 grudnia Rejestracja uczestników Rejestracja uczestników Poprzednia edycja CEDE Poprzednia edycja CEDE Zobacz, co się działo w czasie CEDE 2017