CEDE 2019 jak puzzle - podsumowanie
CEDE 2019 to już historia. – W ramach wydarzenia zrealizowano kilkanaście unikalnych projektów. Po raz kolejny udowodniliśmy, że CEDE to więcej niż wystawa. Najwięcej zyskali, ci którzy w całość złożyli wszystkie elementy układanki – przekonują organizatorzy. »zobacz fotoreportaż«
Od 2017 roku twórcy CEDE konsekwentnie podkreślają, że ich projekt zmienił formułę z klasycznej wystawy w wydarzenie, na które składa się wiele elementów. Fundamentem CEDE są: wystawa i Kongres Unii Stomatologii Polskiej, a wartość całości podnoszą inicjatywy realizowane samodzielnie lub z partnerami branżowymi. W tym roku ich liczba była rekordowa.
– Ten kto lubi układać puzzle doskonale wie, że na cały obraz składa się wiele drobnych elementów. Złożone w całość, dobrze dopasowane, cieszą oko, stanowią powód do radości, czasem nawet dumy. Podobnie jest z CEDE. Ci, którzy zwiedzali wystawę pamiętając o wyszukiwarce nowości, promocji i szkoleń na stoiskach, a także bezpłatnych wykładach w forach edukacyjnych, z pewnością skorzystali najwięcej. Cennego czasu nie stracili z pewnością uczestnicy wykładów, warsztatów, seminariów, debaty o współpracy stomatologa z higienistką, gry terenowej, koncertu czy laureaci konkursu towarzyszącego plebiscytowi Gwiazdy CEDE. Analogiczna sytuacja dotyczy wystawców. Ci, którzy zdecydowali wziąć udział m.in. w badaniach przesiewowych dla mieszkańców Poznania, w Strefie Higienistek, konkursie Gwiazdy CEDE czy grze terenowej Dentoexpress wzbogacili swój potencjał komunikacyjny – mówi Marek Wiktorowski z firmy Exactus organizującej CEDE.
NA STOISKU
Statystyki są nieodłącznym elementem podsumowań każdej wystawy. Exactus prezentuje je corocznie oficjalnie, nie mając wątpliwości, że są one istotnym materiałem do analizy również dla wielu uczestników CEDE. Co mówią fakty? W tegorocznej wystawie CEDE uczestniczyły 193 firmy. Powierzchnia ich stoisk zajęła dokładnie 4 750 m. kw. Organizatorzy CEDE – jak zwykle bardzo skrupulatnie – przeliczyli wszystkie wejścia z podziałem na gości, którzy zarejestrowali i choć raz odbili na bramkach Międzynarodowych Targów Poznańskich bezpłatną kartę wstępu oraz uczestników legitymujących się statusem „wystawca”. Według systemu, tych pierwszych było w sumie 10 616 osób. W czwartek wystawę odwiedziło 2 965 osób (unikalne uczestnictwa), w piątek – 4 875, a w sobotę – 2 776. Osobną statystykę stworzyli wystawcy, którzy w ciągu trzech dni wygenerowali 3 870 wejść. Oprócz Polaków, najliczniejszymi nacjami biorącymi udział w wystawie byli: Niemcy, Irlandczycy, Włosi, Ukraińcy i Norwegowie. Największą grupą zawodową, która przyjechała na wystawę byli oczywiście lekarze dentyści, w zdecydowanej większości bez specjalizacji stomatologicznej. Warto odnotować, że podczas rejestracji, w rubryce zawód „higienistka” wybrało blisko pół tysiąca osób. Top 5 miast, z których do Poznania przyjechali uczestnicy wystawy stanowią: Poznań, Warszawa, Szczecin, Łódź oraz Wrocław. – Lista udogodnień dla wystawców i zwiedzających oraz nowych inicjatyw była rekordowa, choć oczywiście niektóre potrzebują czasu na adaptację. Warto zauważyć, że drugi rok z rzędu ponad 1000 osób skorzystało z bezpłatnej oferty prezentacji w forach Stomatologia 3.0 i Dental Club – podkreśla Wiktorowski.
W SALI WYKŁADOWEJ
W 2019 roku Kongres Unii Stomatologii Polskiej potwierdził status jednego z największych wydarzeń edukacyjnych w branży stomatologicznej. W 81 wykładach, 2 panelach dyskusyjnych, 22 warsztatach i 4 seminariach wzięło udział 1049 osób. Zgodnie z przewidywaniami najliczniejszą grupę trzeciej edycji projektu stanowili lekarze dentyści ogólnie praktykujący, bez specjalizacji. Pod względem liczebności w dalszej kolejności uplasowali się: specjaliści ogólni, stomatolodzy zachowawczy, protetycy i periodontolodzy. Blisko 300 osób wzięło udział w Ogólnopolskim Zjeździe Higienistek i Asystentek, prawie 100 w debacie „Higienistka – najlepsza inwestycja dentysty?”. – Potwierdziły się nasze przewidywania dotyczące zainteresowania wytycznymi w zakresie stanów nagłych w stomatologii. To z pewnością jeden z najcenniejszych projektów w ramach 3. KUSP. Cieszę się, że polscy stomatolodzy docenili wizytę dr Gerharda Seebergera, prezydenta FDI i znakomitego eksperta w zakresie endodoncji. Już myślimy o tym jak stworzyć interesujący program 4. Kongresu Unii Stomatologii Polskiej – komentuje prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego, przewodnicząca Rady Naukowej KUSP.
NA CZERWONYM DYWANIE
Planmeca Creo™ C5 (KOL-DENTAL) w kategorii Sprzęt, kompozyt Omnichroma (Marrodent A Henry Schein Company) w kategorii Materiały, szczoteczka elektryczna Oral-B Genius X (Oral-B) w kategorii Profilaktyka oraz HappyDental Academy (HappyDental) w kategorii Edukacja/IT – to laureaci konkursu Gwiazdy CEDE 2019. Tegoroczna edycja przyniosła rekordowe zainteresowanie głosujących. W sumie swoich faworytów wskazało 3 142 jurorów, oddając prawie 4 826 głosów (jedna osoba mogą oddać maksymalnie 4 głosy, po jednym w każdej kategorii). Co warte uwagi, aż 1010 osób zdecydowało się odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego zdecydowałeś/aś się wziąć udział w CEDE 2019”, a tym samym stanęło do walki o cenne nagrody (było ich 14). Przypomnijmy, że o statuetki od 9 czerwca do 19 września br. rywalizowało 37 produktów. Galę Gwiazdy CEDE 2019 zwieńczył urokliwy występ Andrzeja Poniedzielskiego.
PROJEKTY SPECJALNE
Istotne znaczenie dla całej układanki jaką jest CEDE są projekty specjalne. Po raz kolejny organizatorzy przyłączyli się do obchodów Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi i zorganizowali badania przesiewowe dla mieszkańców Poznania („Otwórz usta. Powiedz rakowi NIE!”). Dzięki współpracy z ekspertami, Urzędem Miasta w Poznaniu, Fundacją „Z uśmiechem przez życie”, PTSS oraz firmą Makromed udało się przebadać 90 pacjentów. Dzięki czujności lekarzy część z pacjentów otrzymała skierowanie na badania specjalistyczne.
Jeszcze więcej, bo ok. 100 osób wzięło udział w debacie „Higienistka najlepszą inwestycją dentysty?”, której głównym organizatorem był portal infoDENT24.pl. W dyskusji o różnych aspektach współpracy higienistek i lekarzy oraz przyszłości zawodu dyskutowali eksperci, w tym przedstawiciele Naczelnej Rady Lekarskiej. Pozostając w temacie higienistek warto odnotować ogromne zainteresowanie Strefą Higienistek, którą przy pomocy partnerów: Philips Sonicare, Amadar, EMS oraz Swiss Dental Academy zainicjowała Sekcja Profilaktyki i Promocji Zdrowia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. W SH zlokalizowany był gabinet, w którym na żywo prowadzone były zabiegi profilaktyczne i higienizacyjne. Tuż obok prowadzone były konsultacje i porady dla zainteresowanych.
W tym roku, po raz pierwszy w Poznaniu zrealizowano grę terenową Dentoexpress, która jest inicjatywą wydawnictwa Bestom Dentonet. W grze wzięło udział 1333 osób, z czego połowę stanowili lekarze dentyści. W projekt zaangażowane były takie firmy jak: Dürr Dental Polska, Optident, GUM Polska, Makromed, Seliga Microscopes, Angelini, Indent – Dbam o zęby, GSK oraz BulwaR. Warto wspomnieć, że Dentonet.pl przeprowadził również cykl interesujących wywiadów z ekspertami Kongresu, realizując swój projekt wideo.
Podczas tegorocznej edycji sesji „Naukowy zawrót głowy – nowości w nauce” ponownie zaprezentowano najciekawsze prace studenckie z ostatnich lat. Pierwsze miejsce zajęła Aleksandra Syrico (PUM w Szczecinie) prezentująca pracę „Analiza wpływu UAV i skali Mallampati na ryzyko wystąpienia OBS”. Wyróżnienie otrzymał Adam Wawrzynkiewicz (UM w Łodzi) prezentujący pracę „Ocena zmian inklinacji trzonowców szczęki i wymiarów podniebienia z wiekiem”.
KOMENTARZ ORGANIZATORÓW
Bez względu na nasze autorskie pomysły, zawsze najważniejsze są uwagi i komentarze uczestników. Są dla nas podstawą do zmian, poprawek. Pracujemy w tej branży ponad ćwierć wieku i naprawdę nie trzeba nam tłumaczyć, że ten rynek mocno się zmienia, a więc zmieniać muszą się również wydarzenia o charakterze wystawienniczym. Ciężko pracujemy (to nie jest proces zakończony) nad budową atrakcyjnej platformy pomiędzy tymi, którzy ufają wiarygodnym algorytmom medycznym i szukają wartościowych technologii, a tymi, którzy te technologie oferują. Dla nas CEDE to nie tylko trzy dni wydarzenia. Właściwie cały rok staramy się budować pozytywny wizerunek CEDE i przekonywać uczestników do świadomego uczestnictwa. Miło nam słyszeć, że wielu to dostrzega, cieszy, że coraz większe grono mówi o potrzebie integracji biznesu z nauką. Wiedza w tej branży jest kluczem, a dla nas jest priorytetem. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom CEDE 2019, w tym: wystawcom, zwiedzającym, tym, którzy prowadzili wykłady i warsztaty oraz tym, którzy wzięli w nich udział, ogromnej liczbie wolontariuszy i pracownikom technicznym.