Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 52 Next Page
Page Background

12 września 2015 | SOBOTA

PROGRAM NAUKOWY KONFERENCJI PTS@CEDE2015 STOMATOLOGIA KLINICZNA | WYKŁADY

SOBOTA

24

PROGRAM

CEDE 2015

Pawilon:

15

STOMATOLOGIA DZIECIĘCA

10.00 – 10.45

Współczesne podejście do próchnicy zębów

Wykładowca:

Prof. dr hab. n. med. Urszula Kaczmarek

Katedra i Zakład Stomatologii Zachowawczej i Dziecięcej UMwe Wrocławiu

W przeszłości próchnicę zębów definiowano jako progresywną demineralizację powodującą nieodwracalną destrukcję

twardych tkanek zęba. Jednakże już Newbrun i wsp. (2001) twierdzili, iż nie jest ona postępującym, jednokierunkowym

procesem demineralizacji zęba, ale cyklicznym procesem demineralizacyjno-remineralizacyjnym. Zatem nie jest proce-

sem końcowym, gdyż aż do powstania ubytku może zostać zatrzymana lub odwrócona. Rozumiana jest jako stan dyna-

micznej równowagi między czynnikami patologicznymi i ochronnymi, może ulec progresji przy dominacji czynników

patologicznych lub odwróceniu przy przewadze czynników ochronnych. Jak długo utrzymuje się dynamiczna równo-

waga substancji mineralnej w inferfazie ząb-biofilm-ślina, tak długo zmiany pozostają w zakresie procesu fizjologicznego,

w którym zrównoważona jest utrata i zysk minerałów, stąd też próchnica uważana jest za proces zawsze występujący

w jamie ustnej. Jednakże, jeśli czynnik zakłócający homeostazę jest silny i długotrwały, wówczas przeważa demineraliza-

cja prowadząc do zmian strukturalnych zęba i proces fizjologiczny staje się patologiczny. Zmiana procesu fizjologicznego

w patologiczny nie jest nagłym przejściem, lecz następuje powoli i brak jest jednoznacznej granicy między zdrowiem

a chorobą. W większości badań epidemiologicznych za kryterium graniczne między zdrowym, a próchnicowo zmie-

nionym zębem przyjmuje się poziom D3, natomiast w warunkach klinicznych istotniejsze jest podjęcie decyzji „leczyć

czy nie leczyć” i„robić mniej czy robić więcej”.

Słowa kluczowe: próchnica zębów, współczesna koncepcja

10.45 – 11.30

Problemy diagnostyczno-lecznicze w przypadkach pourazowych uszkodzeń miazgi

zębowej i tkanek okolicznych u pacjentów w wieku rozwojowym

Wykładowca:

Dr hab. n. med. Lidia Postek-Stefańska

Katedra i Zakład Stomatologii Wieku Rozwojowego w ŚUMw Zabrzu

Urazy zębów i okolicznych tkanek stanowią, obok choroby próchnicowej, najistotniejszy problem leczniczy w stomatolo-

gii dziecięcej. Najczęstszą przyczyną pourazowych uszkodzeń zęba są: upadek, wypadki komunikacyjne, akty przemocy,

uprawianie sportu. Istotnym czynnikiem predysponującym do urazów zębów są wady ortodontyczne: tyłozgryz z wychy-

leniem siekaczy górnych, zgryz otwarty częściowy przedni, hipotonia mięśni warg.

Celem wykładu jest przedstawienie diagnostyki oraz aktualnie stosowanych metod biologicznego leczenia endo-

dontycznego w przypadkach pourazowych uszkodzeń zębów na podstawie własnych przypadków klinicznych

i współczesnego piśmiennictwa.

Dane uzyskane z wywiadu, badania klinicznego, badania radiologicznego (zdjęcia wewnątrzustne, CBCT) oraz testów

określających stan miazgi zębowej (żywotność lub jej martwicę), determinują metodę postępowania leczniczego.

Autorka podkreśla trudności w obiektywnej ocenie stanu miazgi w pourazowych uszkodzeniach zębów niedojrzałych

i wynikające z tego implikacje kliniczne. Przedstawia metody biologiczne prowadzące do apeksogenezy, metodę apek-

syfikacji w przypadkach pourazowej martwicy miazgi, postępowanie z zębami replantowanymi oraz zabieg dekoronacji,

zalecany w ciężkich pourazowych uszkodzeniach zębów i aparatu zawieszeniowego – w zwichnięciach i wybiciach.

Słowa kluczowe: urazy zębów, diagnostyka, leczenie

11.30 – 11.45

Dyskusja

11.45 – 12.30

Przerwa

12.30 – 13.15

Zaburzenia rozwojowe szkliwa – wyzwania diagnostyczne i terapeutyczne

Wykładowca:

Prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk

Zakład Stomatologii Dziecięcej WUM

Celem jest przedstawienie objawów klinicznych i prawdopodobnych przyczyn nieprawidłowości rozwojowych szkliwa

oraz możliwości ich leczenia u dzieci i młodzieży.

Mimo osiągnięć genetyki i biologii molekularnej etiopatogeneza nieprawidłowości rozwojowych szkliwa jest niecał-

kowicie wyjaśniona. Rzadziej są skutkiem wpływu pojedynczego czynnika, częściej różnych czynników (genetycznych,