Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 52 Next Page
Page Background

11 września 2015 | PIĄTEK

PROGRAM NAUKOWY KONFERENCJI PTS@CEDE2015 STOMATOLOGIA KLINICZNA | WYKŁADY

PIĄTEK

18

PROGRAM

CEDE 2015

Pawilon:

15

było określenie przyczyn powstawania przyszyjkowych ubytków niepróchnicowych, dokonanie oceny wpływu metody

opracowania ubytku na kryteria jakościowe wypełnień i przydatności wybranych materiałów w leczeniu ubytków nie-

próchnicowych. Badaniami objęto 165 pacjentów, obojga płci, wwieku 19 –70 lat. Wśród metod przygotowania ubytków

niepróchnicowych znalazły zastosowanie zarówno metody nieinwazyjne, jak i zgodne z zasadami minimalnej interwen-

cji, metody inwazyjne. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że technika przygotowania i rodzaj mate-

riału wypełniającego ubytek niepróchnicowego pochodzenia odgrywają znaczącą rolę w zapewnieniu długoterminowej

całkowitej retencji wypełnień.

Słowa kluczowe: ubytki niepróchnicowe, leczenie, retencja

16.45 – 17.00

Dyskusja

ORTODONCJA

10.00 – 10.45

Wskazania do leczenia ortodontycznego to nauka czy fantazja czyli dlaczego, kiedy,

u kogo i jak TO robimy w UJ?

Wykładowca:

Prof. dr hab. n. med. Bartłomiej W. Loster

Katedra Ortodoncji IS UJ CMw Krakowie

W świecie owładniętym administracyjnymi procedurami oraz medycznymi klasyfikacjami, stworzonymi na potrzeby zor-

ganizowanych płatników, zbyt często prawdziwych problemów medycznych żadna punktacja nie zauważa. Sztucznie

wyznaczona granica dwunastego roku życia stanowi niezrozumiałą barierę, która może stanowić podstawę do wywie-

rania presji rozpoczynania leczenia w nieodpowiednim okresie. Zatroskanym Rodzicom trudno jest wytłumaczyć,

że to co zarządził urzędnik medyczny nie ma nic wspólnego z możliwością udzielenia prawdziwej pomocy jego dziecku.

Trudno jest też wyjaśnić i to, że szeroko promowane hasło bezpłatnego leczenia ortodontycznego jest fikcją, która spro-

wadza się do bardzo ograniczonych możliwości oddziaływania interceptywnego. Skutecznie można je zastosować tylko

w wybranych przypadkach jako pierwszą fazę leczenia, która nie jest w stanie rozwiązać problemów naszych pacjen-

tów. Chcielibyśmy, aby – w ramach systemowej, publicznej opieki zdrowotnej – u każdego dziecka obowiązkowo było

przeprowadzone specjalistyczne badanie ortodontyczne z określeniem wskazań do koniecznej pomocy ortodontycznej.

Wielu z nich możemy uratować przed nieodwracalnymi następstwami zaburzonego rozwoju. Do tego jednak potrzebna

jest zmiana sposobu myślenia. Potrzebne są narzędzia, których nie możemy stosować. Konieczna jest zmiana systemu.

Konieczna jest zmiana nas samych. Oby tylko nie musiały na nią czekać kolejne pokolenia.

10.45 – 11.45

Wiek XXI jest wiekiem szczęki! Okluzyjne i wyrostkowo-szkieletowe zaburzenia

w szczęce: doświadczenia własne w odniesieniu do„zespołu niedoboru szczęki”

Wykładowca:

Prof. Stephen Williams

Doświadczenie kliniczne wskazuje, że wady zębowo-wyrostkowe zlokalizowane w łuku górnym często są współzależne

z podłożem szkieletowym szczęki. W prezentacji, opartej na 273 przypadkach demonstrujących różne zębowe anomalie,

zostanie przedstawiona koncepcja„zespołu niedoboru szczęki”.

11.45 – 12.00

Dyskusja

12.00 – 12.15

Przerwa

12.15 – 13.00

Współczesne metody postępowania ortodontycznego

Wykładowca:

Dr n. med. Maria Iwanecka-Zduńczyk

Katedra Dysfunkcji Narządu Żucia i Ortodoncji ŚUMw Katowicach

Celem wykładu jest przedstawienie sposobów postępowania diagnostyczno-leczniczego w ortodoncji. Brak normy roz-

wojowej, obecność czynników spaczających, występujące zaburzenia zębowo-zgryzowo-szczękowo-twarzowe są pod-

stawą do planowania leczenia ortodontycznego.Wiek pacjenta, rodzaj i stopień nasilenia zaburzenia wpływają na sposób

postępowania szczękowo-ortopedycznego. Profilaktyka, wczesne leczenie, proste aparaty, ekstrakcje, aparaty ruchome

i stałe oraz szeroko rozumiane postępowanie interdyscyplinarne to metody współczesnej terapii ortodontycznej stoso-

wane aby uzyskać wyleczenie i utrzymać wynik leczenia lub zachować normę rozwojową.

Słowa kluczowe: norma rozwojowa, wady zgryzu, aparaty ortodontyczne